رئیس جمهوری فرانسه: رهبران لبنان به وعده‌های خود خیانت کردند

مصطفی ادیب نخست‌وزیر جدید لبنان روز شنبه استعفا داد

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه- ANWAR AMRO / AFP

یک روز پس از اعلام کناره‌گیری مصطفی ادیب از نخست وزیری لبنان و ناکامی در تشکیل دولت جدید، رئیس جمهوری فرانسه رهبران لبنان را متهم به «خیانت» در وعده‌هایشان کرد.

امانوئل مکرون روز یکشنبه در یک نشست خبری در پاریس گفت، نخبگان سیاسی لبنان تصمیم گرفتند به تکالیف خود خیانت کنند و با ناکامی در تشکیل دولت، مرتکب خیانتی بزرگ شدند.

وی در این نشست که به صورت زنده از رسانه‌های فرانسوی پخش شد گفت، می‌بینم مسئولان لبنانی و نیروهای سیاسی منافع فردی و جناجی را به منافع عمومی کشورشان ترجیح می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی ادیب که برای تشکیل یک کابینه غیرجناحی مامور شده بود، بعد از یک ماه تلاش ناکام، روز شنبه اعلام کرد از تشکیل دولت جدید منصرف شده و از این مقام کناره‌گیری می‌کند.

وی پس از سفر مکرون به بیروت و طرح او برای انجام اصلاحات در لبنان، روز ۳۱ اوت با حمایت اکثریت جناح‌های سیاسی و از سوی رئیس‌جمهوری لبنان مامور تشکیل کابینه شد.

آقای ادیب با بیان این که شرایط مورد نظر او از سوی گروه‌های مختلف سیاسی محقق نشد، طرح رئیس جمهوری فرانسه را یک ابتکار صادقانه توصیف کرد و خواستار پیگیری آن شد.

لبنان با بدترین بحران اقتصادی خود پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ روبرو است. طبق طرح پیشنهادی مکرون، لبنان باید سریعا علیه فساد اداری اقدام و دست به اصلاحات اساسی بزند